Szwajcarski Nestlé będzie mógł na całym świecie sprzedawać produkty pod marką Starbucks – chodzi głównie o paczkowaną kawę i napoje popularnej sieci kawiarni. Do tej pory produkty Starbucks dostępne były niemal wyłącznie we własnych lokalach. Licencja na sprzedaż będzie kosztowała Nestlé 7,15 miliarda dolarów w gotówce. „Globalny sojusz na rynku kawy pozwoli dostarczyć doświadczenie Starbucks do milionów domów na całym świecie, dzięki zasięgowi i reputacji Nestlé” – powiedział Kevin Johnson, dyrektor generalny Starbucks. Amerykańska firma liczy na to, że dzięki Nestlé jej produkty będą dostępne na półkach supermarketów na całym świecie. A wszystko to dzięki udanym negocjacjom. 

Negocjacyjne korzyści

Korzyść dla Nestlé jest taka, że wzbogaci swoją ofertę o produkty ze znanym logo w zielonym kolorze – to dodatkowa przewaga nad konkurencją. Starbucks z kolei notuje spadek sprzedaży. Szuka więc możliwości rozwoju biznesu. Efekt reklamowy, wizerunkowy i biznesowy dla Starbucksa będzie znaczący i mocno wpłynie na wyniki finansowe sieci.

Nestlé kawą stoi. Do koncernu należy też Nespresso. Posiadanie dodatkowo Starbucksa w swoim portfolio jeszcze wzmocni siłę negocjacyjną Nestlé. Ciekawe będzie oglądanie polityki cenowej hegemona tej branży. Agencje nie donoszą na razie, czy firmy mają w planach dalszą konsolidację. Nestlé mogłoby dostarczać do kawiarni Starbucksa praktycznie wszystko w produktach i półproduktach. Czy klient na tym skorzysta?

Starbucks ma na całym świecie niemal 28 tysięcy lokali. Ciekawostką może być to, że firma posiada ponad połowę rynku kawiarni w Chinach. Ojczyzna herbaty powoli staje się ziemią obiecaną dla producentów kawy. Największym rywalem Starbucksa w Chinach jest sieć McCafé.

Kogo nie ucieszy wynik negocjacji?

Ortodoksyjni starbuksowcy kręcą nosem. Trzymając kubek kawy w ręce wiedzieli dotąd, że są w ekskluzywnym gronie wyznawców zasady, iż ten charakterystycznie opakowany nektar nie jest dla mas. Cóż, coraz więcej ludzi chce wejść do krainy bogów, niech zatem inne świętości klasy średniej mają się na baczności!

TWÓJ KOMENTARZ

Please enter your comment!
Please enter your name here